Dne 4. listopadu 2025 se v prostorách ZUŠ Nový Bor uskutečnilo inovativní vzdělávání zaměřené na výuku hry na saxofon. Lektorem semináře byl Jan Vávra, pedagog ZUŠ Semily, který se dlouhodobě věnuje metodice saxofonové výuky a dosahuje vynikajících výsledků se svými žáky – ti pravidelně získávají ocenění v soutěžích vyhlašovaných MŠMT.
Seminář probíhal v čase 13:00–18:00 a zúčastnilo se jej pět žáků ze třídy pana učitele Pavla Hrice (čtyři na altsaxofon a jeden na tenorsaxofon). Každému žákovi byla věnována individuální lekce v délce přibližně 50 minut, během níž byla zaměřena pozornost především na správné tvoření tónu, nasazování ve spodních polohách nástroje, uvolněný nátisk (se zaměřením na redukci tlaku rtů) a správné brániční dýchání. Tyto principy byly prakticky demonstrovány na stupnicích, etudách i přednesových skladbách jednotlivých žáků.
Součástí semináře byla také konzultace správného výběru saxofonových hubiček, včetně ukázek různých typů a jejich vlivu na kvalitu tónu a techniku hry. Pan učitel Vávra zároveň poskytl účastníkům rozsáhlý notový a metodický materiál, který bude přínosný nejen pro žáky pana Hrice, ale také pro další saxofonisty školy – zejména pro kolegyni Barboru Ptáčkovou, která rovněž vyučuje hru na tento nástroj.
Celý seminář byl hodnocen jako velmi přínosný a inspirativní – přinesl nové pohledy na metodiku výuky, konkrétní návody pro řešení individuálních technických problémů žáků a zároveň motivoval studenty k další práci. Účastníci i pedagogové ocenili otevřený přístup lektora, jeho odbornost a ochotu sdílet zkušenosti z vlastní pedagogické praxe.
Vzhledem k pozitivní odezvě všech zúčastněných plánuje ZUŠ Nový Bor pokračování spolupráce s Janem Vávrou, a to formou dalších dvou připravovaných seminářů a také společného koncertu žáků obou škol, který by měl být vyvrcholením této vzdělávací aktivity.
Závěrem lze konstatovat, že seminář naplnil všechny cíle inovativního vzdělávání – prohloubil odborné kompetence pedagogů, obohatil metodické zázemí školy a výrazně přispěl k rozvoji interpretačních dovedností žáků.
Pavel Hric











